Patarimai
Šiame puslapyje rasite patarimus ir informaciją, kuri padės teisingai parinkti ratukus Jūsų baldui vežimėliui ar įrengimui. Teisingai parinkti ratukai tarnaus ilgiau ir sutaupys brangaus laiko.
Kaip parinkti ratukus baldui?
Ratukus baldams galima rinktis ir iš kategorijos „Aparatiniai ratukai“. Šie ratukai skirti baldams ir įrangai patalpų viduje.
Reikia apskaičiuoti ir įvertinti sekančius parametrus prieš pasirenkant ratukus:
- Nustatyti vieno ratuko apkrovą (kg).
- Pasirinkti tinkamą ratuko dangą (minkštą ar kietą).
- Parinkti tinkamą ratuko bendrą aukštį.
- Kaip nustatyti kokia apkrova teks vienam ratukui ant baldo?
Reikia baldo svorį (B) sudėti su numatoma maksimalia apkrova (A) ir sumą padalinti iš ratuko skaičiaus (n).
Pavyzdys: Kai baldas montuojamas ant 4 ratukų ir jo svoris tarkim 30 kg, o numatoma apkrova 150 kg.
Taigi reikia parinkti ratukus, kurio vieno apkrova ne mažesnė nei 45 kg.
- Kokią dangą rinktis? Minkštą ar kietą?
Priklauso nuo to ant kokių grindų stovės baldas.
- Jeigu, tai parketas tuomet patartina rinktis ratukus minkšta danga, kad stumdant nesubraižytų paviršiaus.
- Jeigu, tai kiliminė ar linoleumo danga padengta visame plote tuomet galima rinktis ir kietos dangos ratukus (plastikinius), jie dažniausiai būna pigesni nei gumuoti ir lengviau rieda per kiliminę dangą.
- Jeigu, tai keraminių plytelių grindys tuomet geriau rinktis minkštą dangą, tyliau riedės ir baldas stabiliau stovės.
Pastaba: Minkštos dangos ratukai nebraižo parketo su sąlyga, kad grindys reguliariai valomos. Ratukų danga gali apsivelti dulkėmis ir smulkios dalelės gali subraižyti paviršių. Todėl rekomenduojama retkarčiais pavalyti ir ratukų dangą.
- Kokį parinkti ratuko diametrą ar bendrą aukštį?
Bendras aukštis – tai pritvirtinto ratuko aukštis nuo žemės iki montavimo paviršiaus.
Skirtingų gamintojų ratukų bendras aukštis dažnai skiriasi. Taigi jei ketinate pasikeisti tik vieną ar du ratukus jau ant esamo baldo privalote tiksliai išmatuoti ratukų bendrą aukštį. Jis turi būti vienodas, priešingu atveju dėl aukščio skirtumo baldas stovės nestabiliai.
- Jeigu, tai siauras ir aukštas baldas (pvz. lentyna) tuomet nepatartina rinktis aukštų ratukų, nes baldas gali nuvirsti riedėjimo metu dėl aukštesnio svorio centro ir per arti išdėstytų ratukų.
Kaip parinkti ratukus transportavimo vežimėliui ar įrengimui?
Vežimėliams ar įrengimams patartina rinktis ratukus iš kategorijos „Pramoniniai ratukai“. Šie ratukai skirti intesyviam naudojimui, jie atsparesni smūgiams ir pasižymi ilgu tarnavimo laiku.
Reikia apskaičiuoti ir įvertinti sekančius parametrus prieš pasirenkant ratukus:
- Nustatyti vieno ratuko apkrovą (kg).
- Pasirinkti tinkamą ratuko dangą (minkštą ar kietą).
- Ratuko guolių tipą (slydimo, ritininis, rutulinis).
- Kronšteino tipą (pasukamas, su stabdžiu ar fiksuotas)
- Parinkti tinkamą ratuko diametrą ar bendrą aukštį.
Kaip nustatyti kokia apkrova teks vienam ratukui ant vežimėlio ar įrengimo?
Reikia vežimėlio arba įrengimo svorį (S) sudėti su numatoma maksimalia apkrova (A) ir sumą padalinti iš ratuko skaičiaus (n) – 1.
Pavyzdys: Kai vežimėlis montuojamas ant 4 ratukų ir jo svoris tarkim 20 kg, o maksimali numatoma apkrova vežimėliui yra 280 kg.
Taigi norint, kad vežimėlis pavežtų 280 kg reikia parinkti ratukus, kurio vieno apkrova ne mažesnė nei 100 kg.
Kodėl apkrova skaičiuojama tik ant trijų ratukų, juk vežimėlis montuojamas ant keturių ratukų? Todėl, kad prie nelygių ir duobėtų paviršių, taip pat esant netolygiam krovinio išsidėstymui ant vežimėlio paviršiaus (pvz. krovinys padėtas ne per visą vežimėlio ilgį, o ant vieno krašto) svoris gali pasiskirstyti mažiausiai ant 3 ratukų. Kitaip tariant vienas ratukas gali nepasiekti žemės, ko pasekoje kiti ratukai gaus perkrovą, o tai gali sugadinti ratukus ir sumažinti jų tarnavimo laiką.
Pastaba: Ratuko aprašyme visada rodoma dinaminė apkrova kilogramais. Tai apkrova kai ratukas rieda ne didesniu nei 5 km/h greičiu (vidutinis žmogaus ėjimo greitis). Testavimo standartuose pažymėta, kad ratukų maksimalus greitis negali viršyti 5 km/h. Kitaip tariant ratukai neskirti motorinėms transporto priemonėms. Viršijus nurodytą greitį ratuko tarnavimo laikas ženkliai sumažėja ir gamintojo garantija nesuteikiama.
- Kokią dangą rinktis? Minkštą ar kietą?
Priklauso nuo to ant kokio paviršiaus ir kaip dažnai bus naudojamas vežimėlis arba įrengimas.
- Jeigu, tai transportavimo vežimėlis naudojamas tiek lauke tiek viduje patartina rinktis minkštą dangą – tyliau rieda, gerai sugeria nelygumus ir vibracijas (pvz. kompresoriaus).
- Jeigu, tai staklės arba stelažas, kuris yra retai stumdomas ir nekeliantis vibracijos, ant lygių kietų grindų (pvz. betono) tuomet patartina rinktis kietos dangos ratukus – tarnauja ilgiau, nekeičia formos ilgiau stovint.
Ratuko dangų pliusai ir minusai
Kieta danga – tai ketus, plastikas, polipropilenas (PP), poliamidas arba kitaip dar žinomas kaip nailonas (PA, PA6), taip pat fenolio derva.
Pliusai:
- Atspari dėvėjimui.
- Astpari cheminėms medžiagoms (sąlyginai).
- Ilgesnis tarnavimo laikas.
- Gerai laiko apkrovas.
Minusai:
- Kelia triukšmą riedant.
- Mažas sukibimas su danga.
- Sunkiau rieda per nelygius paviršius.
- Gali subraižyti minkštą paviršių (pvz. parketą).
Minkšta danga – tai guma, termoplastinė guma ir elastinga guma.
Pliusai:
- Lengvai rieda per nelygius paviršius.
- Geras sukibimas su danga.
- Absorbuoja smūgius ir vibracijas.
- Nebraižo paviršiaus (sąlyginai, jeigu paviršius reguliariai valomas).
- Nekelia triukšmo riedant.
Minusai:
- Labiau dėvisi esant didėlei trinčiai (pvz. ant asfalto, grubaus betono).
- Mažiau atspari cheminėms medžiagoms (pvz. kurui, tepalui, skiedikliams).
- Palikta ilgai stovėti ant apkrovos ir esant temperatūrų svyravimui gali pakeisti formą, subliukšti.
Pusiau minkšta danga – tai poliuretanas (PU), pusiau plastikas pusiau guma.
Pliusai:
- Aukštas atsparumas dėvėjimui.
- Astpari cheminėms medžiagoms (sąlyginai).
- Geras sukibimas su danga.
- Absorbuoja smūgius ir vibracijas.
- Nebraižo paviršiaus (sąlyginai, jeigu paviršius reguliariai valomas).
- Nekelia triukšmo riedant.
- Gerai laiko apkrovas.
Minusai:
- Sunkiau rieda per nelygius paviršius (sąlyginai).
- Aukšta kaina.
- Kaip parinkti ratuko guolių tipą?
Priklauso nuo eksploatavimo sąlygų ir paskirties.
- Intensyvaus eksploatavimo vežimėliui patartina rinktis ratukus su guoliais – ritininiai guoliai arba rutuliniai guoliai, tai užtikrins lengvesnį riedėjimą prie didelių apkrovų.
- Jeigu naudojamas aplinkoje kur susidaro didelis dulkių kiekis (pvz. statybose, medžio apdirbimo cechuose) tuomet geriau rinktis rutulinius guolius, nes jie yra geriau apsaugoti nuo dulkių.
- Jeigu tai stelažas naudojamas lauko sąlygomis, retai stumdomas ir paliekamas žiemoti, tuomet geriau rinktis paprasčiausią slydimo guolį, jis yra pigesnis ir atsparesnis korozijai ilguoju laikotrapiu.
Ratuko guolių pliusai ir minusai
Slydimo guolis – tai paprasčiausias guolio tipas, kurį sudaro varžtas su įvore.
Pliusai:
- Žema kaina
- Gerai laiko apkrovas
- Astparesnis korozijai
Minusai:
- Sunkiau rieda prie maksimalių apkrovų
- Reikalauja reguliaraus tepimo jeigu intensyviai naudojamas prie maksimalaus apkrovimo
- Nėra apsaugotas nuo dulkių ir siūlų.
Ritininis guolis – dar vadinamas adatiniu guoliu, jį sudaro metaliniai ritiniai (cilindrai) išdėstyti paralėle ratu aplink ašį ir įsprausti į plastiko narvelį.
Pliusai:
- Žema kaina lyginant su rutuliniais guoliais.
- Nereikalaujantis reguliaraus tepimo prie intesyvaus naudojimo.
- Geros riedėjimo savybės prie didelių apkrovų.
Minusai:
- Nėra apsaugotas nuo dulkių ir siūlų.
Rutulinis guolis – tai uždaros sistemos guolis, jį sudaro metaliniai rutuliukai išdėstyti tolygiai metaliniame narvelyje tarp dviejų metalinių žiedų, kuriuose yra riedėjimo grioveliai.
Pliusai:
- Mažiausias pasipriešinimas riedant.
- Apsaugotas nuo dulkių ir siūlų.
- Gerai laiko apkrovas.
Minusai:
- Aukšta kaina.
- Kokį kronšteino tipą parinkti?
Pasukamas kronšteinas – tai kronšteinas, kuris apsisuka 360 laipsniu aplink tvirtinimo ašį.
Kronšteinas su stabdžiu – tai pasukamas kronšteinas, kuris papildomai turi stabdį ratukui ir stabdį kronšteino pasukimui (išskyrus baldinius ratukus, kurie turi tik ratuko stabdį).
Fiksuotas kronšteinas – tai nepasukamas kronšteinas, kuris rieda viena kryptimi, pirmyn ir atgal. Įprastai šie kronšteinai stabdžio neturi.
- Jeigu vežimėlis ar įrengimas eksploatuojamas mažoje patalpoje patartina visus ratukus rinktis su pasukamu kronšteinu, kad užtikrinti maksimalų manevringumą.
- Jeigu vežimėlis naudojamas ilgais atstumais tuomet patartina kombinuoti kronšteinu tipus. Priekyje (kur yra vežimėlio rankenos) montuoti pasukamus ratukus, o gale fiksuotus ratukus. Tuo būdu vežimėlis nesiblaškys ir riedės stabiliau ilgesniais atstumais.
- Jeigu, tai įrengimas keliantis vibracijas, kuris turi stabiliai stovėti tuomet patartina rinkti visus ratukus su stabdžiais. Pramoninių ir aparatinių ratukų kronšteinai turi stabdžius, kurie fiksuoja ne tik ratuką, bet ir kronšteino pasukimą, tuo būdu maksimaliai užrakina, bet kokį judėjimą.
- Esant nuolydžiams, kada vežimėlis ar įrengimas gali nuriedėti arba prilaikant vežimėlį pakrovimo metu patartina montuoti bent du ratukus su stabdžiais.
- Kokį parinkti ratuko diametrą ar bendrą aukštį?
Bendras aukštis – tai pritvirtinto ratuko aukštis nuo žemės iki montavimo paviršiaus.
Svarbu pažymėti, kad ratukų bendras aukštis dažnai būna skirtingas tarp gamintojų. Kitaip tariant jei rinksitės ratukus pagal diametrą, tai nebutinai reikš, kad jie bus vienodo bendro aukščio. Taigi jei ketinate pasikeisti tik vieną ar du ratukus jau ant esamo vežimėlio ar įrengimo privalote tiksliai išmatuoti ratukų bendrą aukštį. Jis turi būti vienodas, priešingu atveju dėl aukščio skirtumo vežimėlis ar įrengimas gali netolygiai remtis ant visų ratukų. Tuo būdu sudarys kampą, kuris neleis pasukamų ratukų kronšteinams pilnai apsisukti apie tvirtinimo ašį ko pasekoje vežimėlis priešinsis manevravimui ir riedės viena kryptimi.
Jeigu renkates naują komplektą ir neturite apibrėžto reikalavimo tuomet galite atkreipti dėmėsį į sekančius dėsningumus:
- Kuo didesnis diametras tuo geriau rieda per kliūtis ir atlaiko apkrovas, tačiau didėja ir kaina.
- Kuo ratukai aukštesni ir išdėstyti arčiau vienas kito (pvz. ant siaurų stelažų ar lentynų) tvirtinimo plokštumoje tuo didesnis nestabilumas ir didėja tikimybė įrengimui nuvirsti riedėjimo metu.
- Kuo didesnė apkrova ratukui ir mažesnis diametras (arba bendras aukštis) tuo didesnė kaina. Tai reiškia, kad ratukas turi būti sudėtingesnės konstrukcijos ir pagamintas iš stipresnių medžiagų, o tai atitinkamai didina gamybos kaštus.